Svømningen er mere teknisk krævende end løb og cykling. Samtidig er det også den disciplin, hvor den enkeltes start forudsætninger er meget forskellige.

Som i de øvrige discipliner vil vi gerne favne både dig, der skal lære at svømme crawl til dig, der tidligere har svømmet konkurrence-svømning.

Også her tilbyder vi undervisning på forskellige niveauer – du kan orientere dig om disse niveauer længere nede under afsnittet ”Niveauer”

Vi tilbyder fra september til og med maj svømning alle dage undtagen søndag. Enkelte dage har du endda mulighed for svømning både morgen og aften. Slut maj til sidst i september svømmer vi også udendørs både åbent vand og havnebadene. Start og slut tidspunkt for udendørs sæsonen kan varierer lidt fra år til år (afhængig af vandtemperaturen som helst skal lidt over 13 grader)

Vi benytter os af følgende svømmehaller. Bemærk nogle af stederne skal man have adgangskort eller skrive messenger besked til træneren, for at blive lukket ind:

  • Emdrup Badet: sig du kommer fra /tri club denmark i receptionen, der er intet kort.
  • Frankrigsgade svømmehal: sig du kommer fra /tri club denmark i receptionen, der er intet kort.
  • Hillerød Gade Svømmehal: sig du kommer fra /tri club denmark i receptionen, der er intet kort.
  • Kildeskovshallen: sig du kommer fra /tri club denmark i receptionen og du får et kort.
  • Sankt Annæ Gymnasium: skriv en messenger besked til svømmetræneren, som kommer ud og åbner op til omklædningsrummet.

Du kan orientere dig om disse haller på dette link: https://teambade.kk.dk

Kildeskovshallen er den eneste hal udenfor Købenavns Kommune, som du kan læse mere om her: http://kildeskovshallen.gentofte.dk/da

Vi benytter os af følgende niveau inddeling:

  • Niveau 1: Du kan svømme 400 m under 6:30 min
  • Niveau 2: Du kan svømme 400 m imellem 6.31 – 7:15
  • Niveau 3: Du kan svømme 400 m imellem 7:16-8:00
  • Niveau 4: Du kan svømme 400 m 0ver 8:01

Der findes rigtig mange forskellige teknikøvelser. Ofte er det en god ide at komme til træning og få dem gennemgået og prøve dem selv.

I Sankt Annæ har svømmetræneren mulighed for at filme din teknik og give feedback med det samme.

  1. Hold til højre; når du svømmer på en bane.
  2. Når du starter bagved andre; hold da en minimumsafstand på 5 sekunder.
  3. Vær stille når træneren giver en besked – der er altid dårlig lyd i en svømmehal.
  4. Vi er til en hver tid underlagt gældende regler for den enkelte svømmehal (uanset om du synes de er rimelige).
  5. Hvis du kommer for sent, så spørg hvor langt de andre er kommet på banen. Det er dårlig stil at starte fra toppen af programmet.
  6. Det er tilladt at overhale undervejs i serierne, men overhal udenom, som du ville gøre i trafikken.
  7. For at deltage i vores åbent vands træning skal du kunne svømme minimum 400 m uden pause (ikke nødvendigvis i crawl)

Du har brug for svømmetøj/svømmedragt, svømmebriller.

Ekstra udstyr som er anbefalet at have, belært af Covid19 perioden:
-Pull buoy
-Håndplader / Paddles
-Plade

Ekstra lir:
-Snorkel

Da vores niveau-inddeling baserer sig på en 400 m tid (For helt nybegyndere, kan 2o0 m komme på tale) er der mulighed for at blive testet.

Testen giver dig dermed både mulighed for at følge din udvikling samt eksempelvis at stige fra niveau 3 til niveau 2.

Tiden kan så omsættes til din anaerobe tærskel (se afsnittet om arbejdszoner) udtrykt som en tid pr 100 m.