Klubbens målsætning vedr. træning er først og fremmest skal det være sjovt at komme til træning, uanset disciplin. Hvis du er nyt medlem så sig gerne dette til træneren, så er du sikker på at få en ordentlig velkomst. Derudover skal der være tid til at snakke og være social med dine klubkammerater. Dette er tit naturligt når der ikke gives instruktion og når træningen er let. Fx: Under opvarmningen

Dernæst skal træningen være struktureret, derfor følger den ofte en skabelon bestående af:

1) Opvarmning 2) Teknik 3) Fysisk træning fx intervaller 4) Nedvarmning eventuelt udspænding

 

For at du kan få det rette udbytte af træningen er det vigtigt at du lytter til og følger trænerens anvisninger. Så du præcis ved hvad du skal gøre.

En anden meget vigtig parameter for træningsudbyttet er kontinuitet. Derfor har vi træning året rundt, også i ferierne. For at du har optimale muligheder for at passe din træning fra uge til uge. Vi aflyser således kun træningen med mindre der er en rigtig god grund. Vi orienterer omkring ændringer i træningen på Facebook på følgende sider: Tri Club Swim, Tri Club Bike, Tri Club Run

For at sikre at udbyttet af træningen er varieret er de enkelte træninger ikke ens. Derfor er nogle dage med korte intervaller og høj intensitet. Mens andre dage er med længere intervaller og mere moderat intensitet. Turer med kontinuert let tempo er også en del af træningen. Du kan orientere dig om de forskellige intensiteter vi arbejder med her: https://tri-club.dk/arbejdszoner/

Dog skal det nævnes, at du kan gennemføre træningen blot du kan skelne mellem. Let, moderat og hårdt.

Variationen i længde og intensitet skal både sikre et større træningsudbytte ved at du arbejder specifikt med forskellige fysiske egenskaber, men også medvirke til at træningen over ugen er balanceret, så du hverken træner for hårdt eller for let. Sekundært øger det chancen for at træningen aldrig bliver kedelig.

For at du kan være i form på det rigtige tidspunkt – nemlig når triatlonsæsonen går i gang er træningen opdelt i forskellige perioder, hvor træningen har forskelligt indhold og belastning. Den stigende belastning frem mod sæsonmålene kaldes ofte progression. De forskellige perioder er:

 

1) Restitution 2) Grundtræning 3) Opbygning 4) Konkurrence